MANZARINA BLOGS
MANZARINA LINKS

WLA BANNER
MY MAGAZINE

MANZARINA TUA

Monday, September 20, 2010

Kenapa?

Ini adalah soalan lazim aku semasa aku kecik hingga lah ke tua gini...
Bila aku nak tulis blog ni, teringat masa tuan ayah cerita kenakalan aku masa kekecik dulu...puan emak pun sama tumpang sekaki..

Tuan ayah penah bagi tau aku, masa aku kekecik, aku pernah amik tray habuk rokok tuan ayah...pastu, habuk rokok tersebut aku makan dengan enak dan nikmatnya... oleh kerana tuan ayah aku ni askar... dia tak pedulik aku ni cute ke....comel ke....katik ke.... dia jentik mulut aku yang penuh dengan habuk rokok tu...aku rasa...penangan aku kunyah habuk rokok tuan ayah aku tu la... aku slalu menang nasyid...tilawah..berzanji dan sebagai nya....



Puan emak pulak cerita dengan aku...masa aku bermain di padang, aku ni jenis orang yang suka mengkaji...sampai ke tua ganyut la aku rajin mengkaji.. Puan emak cerita masa tu umur aku lebih kurang 4 atau 5 tahun gitu la... Kalau Aku main dekat padang... aku akan mengutip batu2 kecil, lalu dengan bangganya aku masukkan batu yang agak2 muat lubang telinga aku dan lubang idong aku....




Hah!!! Aku berjaya lagi dalam membuat kajian tersebut...

Apa lagi... Kelam Kabut satu flat tentera masa tu...tuan ayah dan puan emak aku hantar aku ke hospital bagi mengeluarkan batu2 kecil dalam idong dan telinga aku ni....doktor yang tolong keluarkan batu tu geleng2 kepala...kesian ...payah jugak la kan nak jaga aku masa kekecik....adventure tak adventure nyer lah...Kalau nak cerita bab kenakalan aku masa kekecik mmg melambak....boleh buat novel tak abis crite aku nih..

Berbalik pulak pada soalan KENAPA?
Memang sejak azali...keluar je dari perut puan mak...aku akan tanya...kenapa aku dilahirkan pada masa tu...kenapa tak hari lain? kenapa masa aku lahir aku takde rambut....puan emak pun malas nak layan aku....dia sumbat susu kat mulut,sebab banyak sangat soalan aku bagi...

Bila aku agak2 besar sikit,dengan tuan ayah pulak aku akan bertanya....tuan...kenapa dunia kita ni sekejap cerah dan sekejap gelap.... tuan ayah pun menjawab "cerah itu sebab siang hari....gelap itu sebab malam hari"
Aku bertanya lagi : kenapa sekejap siang sekejap malam pulak?
Reaksi tuan ayah : nyalakan api rokok dan meneruskan aktiviti membuat kepulan asap
di dlm rumah


Bila masa kakak sedara aku balik ke kampung sekali sekala...slalu nya time2 raya la kan...soalan aku ialah :

Kakak...Kenapa Kepala kita Keras?

Kakak sedara aku pun merujuk kepada tuan ayah...Pak su (panggilan pak cik yang bongsu) Apa nak jawab ni pak su?

Jawab tuan ayah "Kau jawab je lah ape yang logik...kalau kau malas...tak yah jawab"
Dengan rela dan senang hati nya kakak sedara aku menjawab "Entah"
Sungguh Kijam..






bagi menjawab soalan aku yang tadi....mengikut kajian aku sendiri la kan...wawawawa

KENAPA SEKEJAP SIANG...SEKEJAP MALAM?
Jawapan Mudah : Siang Untuk Bekerja ....Malam Untuk Berehat
Jawapan Sukar : Sebab bumi kita ini bulat....jadi ia berputar dan mengelilingi
matahari...disebab kan itu lah terjadi nya siang dan malam.... betul
ker?

KENAPA KEPALA KITA KERAS?
Jawapan senang : kalau kepala kita nipis...takut otak kita boleh melegak bila kene
panas
Jawapan Susah : Otak Kita berfungsi mengawal seluruh sistem dalam badan kita...
Jadi,Ia memerlukan perlindungan yang kuat dan keras..agar sis tem
dalam badan kita juga tidak terjejas... Betul tak? gasak..







Soalan Terakhir Aku untuk hari ini...Kenapa aku beli banyak sungguh surat khabar untuk hari ini?











Jawapan : Aku pun tak tau.... Haih..

2 Negative & Positive Comments:

wan pendi said...

banyaknya paper.....utk apa tu ina...

MANZARINA said...

Jgn ditanya sebab apa.... aku pun tak tau ape motif di sebalik perancangan aku nih....hahaha

Blog ni adalah blog peribadi ataupun personal.
Sebarang cerita dalam ni adalah dari saya sendiri.
Tiada sebarang copycat atau plagiat dari mana-mana cerita lain.
Ikhlas ucapan dari Queen Of Blog Collector (manzarina) perasan jap.
Jadilah Blogger yang Cemerlang Gemilang Terbilang Dijulang. Sekian.