MANZARINA BLOGS
MANZARINA LINKS

WLA BANNER
MY MAGAZINE

MANZARINA TUA

Monday, October 18, 2010

Mari Mengenal Haiwan Pilihan

Masa sekolah dulu-dulu kita ada belajar jenis-jenis binatang... kalau bahagian besar binatang ada 2 jenis...binatang jinak dan binatang liar...kalau nak diberi pecahan lain pulak...binatang yang berkaki empat...berkaki dua...tidak berkaki dan sebagainya.
Benda gini la kita belajar masa sekolah dulu untuk mengenal binatang...kalau dalam sains pulak, diberi pecahan reptilia, amfibia, mamalia dan sebagainyalah kan....

Tapi kat sini aku nak ambik yang bahagian yang senang dan mudah...contohnya binatang liar atau binatang jinak...
Ok...kalau binatang jinak yang paling aku suka ,ofkos semestinya kucing....
sebab suke pegang bulu dia yang lembut, menawan dan enak...
bulu kucing ni macam2 jenis dan pelbagai warna...tu yang aku suka tengok tu..
nasib baik la kucing takde yang warna hijau..biru..pink...purple...kalau ada, kompom aku beli kucen tu bawa balik...ikut warna peberet aku la kan...

----------------------------------------OK Skip!!!--------------------------------------

Kalau binatang liar aku paling suka tengok Harimau.... aummmm....
bukan apa...sebabnya aku suka tengok bulu pada badan dia...macam-macam corak....selain harimau...aku suka la
kaum-kaum sejenis dia jugak, as in..Singa...tapi bulu-bulu mereka ni aku tak tau la pulak lembut ker kasar kan...
buat aku pegang bulu dia, tangan aku dia Ngap!! dulu...naye je..


Cerita pasal binatang kesukaan aku ni...mari kita cuci mata tengok gambar kucing yang sama bulunya dengan corak bulu-bulu harimau dan singa ni....mat salleh panggil kucing yang berbulu harimau ni "toyger"...



Ok Next....
Ini pulak gambar sebenar harimau-harimau mengikut jenis dan corak pada bulu mereka...

Tiger

Cheetah
 Leopard
 Panther
 Puma




Ok ...Gambar singa pulak...macho tak?
Lion




Dalam pada aku tengah cari-cari gambar harimau dan singa...terjumpa pulak gambar binatang yang di klon...
Singa+Harimau = Simau (istilah melayu) Ni istilah yang aku bagi....wakakaka....
Lion+Tiger = LiGer (istilah inggeris) Ni istilah yang fakta..sebab keluar dalam buletin utama mat salleh mencipta klon liger ni...Tengok gambar di bawah...
LiGer


Muka singa...badan harimau belang..Ini sebab diaorang gabungkan lion dengan gen(tiger)...
kali ni biar aku bagi istilah untuk gen harimau yang lain pulak yer.....

Lion+Tiger = LiGer <----istilah yang telah diberi
Lion+Cheetah = LiTah 
Lion+Leopard = LiPard
Lion+Panther = LiTher 
Lion+Puma = Lima 

Macam hawau jer nama-nama mereka.. Hahahaha.....gasak situ...sape suruh mat salleh ni klon-klon kan haiwan-haiwan tersebut... Diaorang pandai klon...aku pandai bagi nama...Ok tutup cerita tang bagi nama kat binatang2 tu... Sekarang ni gambar terakhir aku bagi kat korang.....



TARRRAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!

PigDog


Asalnya aku pun tak tau gambar binatang kah ini...Tapi...oleh kerana dah alang-alang diaorang buat klon untuk lion dan tiger kan....
biar aku bagi tilikan gambar ni... nampak macam pig + dog = pigdog
ker korang nak bagi nama PiDo??? Pilih la...Sukati...

0 Negative & Positive Comments:

Blog ni adalah blog peribadi ataupun personal.
Sebarang cerita dalam ni adalah dari saya sendiri.
Tiada sebarang copycat atau plagiat dari mana-mana cerita lain.
Ikhlas ucapan dari Queen Of Blog Collector (manzarina) perasan jap.
Jadilah Blogger yang Cemerlang Gemilang Terbilang Dijulang. Sekian.