MANZARINA BLOGS
MANZARINA LINKS

WLA BANNER
MY MAGAZINE

MANZARINA TUA

Tuesday, January 4, 2011

Uji Minda

 Ini Otak!!
Kalau nak cerita pasal minda...ofkos memerlukan otak.. betul tak? jadi... inilah motif sebenar kenapa aku letak gambar otak di awal2 post ni..Sebelum aku merepek tahap melampau... cuba korang jawab soalan aku dulu... Berapa Jawapan :

8 Bahagi 2 = ?

Selalunya.... orang yang kreatif dia takkan jawab 4 bagi jawapan ni....Tapi.,Macam ni diaorang jawab..

Situasi Pertama

Situasi Kedua
Macam-macam jawapan yg diaroang bagi... tapi kata orang... yang jawab style macam kat atas ni bukan loya buruk.... tapi cara berfikir diaorang memang lain dari yang lain...diaorang ni tergolong dalam kelompok yang dikira kreatif la jugak...Dolu-dolu masa sekolah aku di dedahkan dengan permainan seperti ni kat sekolah, sama ada kat sekolah rendah ataupun sekolah menengah...

Permainan Saidina (Malay & English) Version
 
Permainan Saidina (Chinese) Version
 Permainan saidina ni untuk menguji minda korang untuk menggunakan duit dengan bijak

Permainan Sahibba
 Menguji minda korang untuk membina sesuatu perkataan melalui huruf2 yang korang ambil...Selain dari permainan ni... ada jugak permainan seperti Chess dan Dam... pastu kalau kita beli majalah ker.... suratkhabar ke... kita akan jumpa permainan macam ni...

Ada gak permainan lain... ni aku just bagi contoh jer... contoh lain cari perbezaan gambar, cari jalan, cari perkataan.. banyak lagi... ape tah aku pun tak hengat..

Bila masuk jer dunia IRC....korang mungkin dah masuk lebih lama dari aku dlm dunia IRC ni kan... aku baru jer setahun jagung... bak kat aorang baru nak merangkak.. kita akan jumpa pulak permainan dlm IRC.. Ini bergantung juga kepada owner untuk menamakan apa jenis permainan ni... Kalau aku.. aku namakan ikut sukati mak nenek aku jerk

 Kaos Kuiz
 Satu jer soalan... tapi ada banyak jawapan

 Trivia Quiz
Satu soalan.. Satu jawapan

Scramble Game
Dia bagi perkataan yang tunggang langgang hurufnya... korang kene bagi perkataan yang betul


Puzzle Game
 Di beri beberapa huruf yang tunggang langgang... dan korang diminta membina perkataan dari huruf2 yang di beri

 Sahibba Game
 Yang ni pulak macam roda impian... kita putar Halim!!
 Ok.. Tu kalau kita main IRC... kalau sape berminat main IRC memang la boleh jumpa permainan seperti di atas ni... Tapi ni ada satu lagi jenis uji minda... ada yang kata bukan uji minda tapi uji mata... ehek... bagi aku dedua boleh... yelah mata kita pun di kawal oleh otak jugak kan... jadi aku akan tunjukkan dengan korang, jenis2 penguji minda yang kadang2 kita jumpa semasa menjalani kursus motivasi sekolah... atau pun dalam internet... kita survey!!!


 1- Buat 4 garis yang menemukan semua titik tersebut tanpa mengangkat pen atau pensil anda......


2- Berapa bilangan segitiga dan kotak segiempat di bawah ini


 3- Apa yang anda nampak atau lihat pada gambar di bawah?

(A)

(B)


 (C)

(D)

(E)
 (F)

(G)

 (H)

(I)

(J)

(K)

4- Cuba tenung lama2 gambar ini.. apa korang nampak?
 
5- Garis mana lagi panjang? atas atau bawah?

 6- Ada berapa kaki gajah ni?



7- Berapa buah kapal, ekor rusa dan kuda yang ada dalam gambar tersebut?

(Kapal)

(Rusa)

(Kuda)


8- Mana Lelaki Mana Perempuan?


9- Ops.... Ape ni... Huhuhu
  
10- Siapa Diantara mereka paling jelita?



1)
SALAH! CUBA LAGI

2)
SALAH! CUBA LAGI

3)
SALAH! CUBA LAGI

4)
TAHNIAH! ANDA MEMANG BIJAK...KREATIF... INOVATIF... TIDAK SYAK LAGI



Note : Soalan yang last just for fun... hahaha.... marah makcik angelina, makcik aish dan makcik siti kat aku nanti... ngeeee

0 Negative & Positive Comments:

Blog ni adalah blog peribadi ataupun personal.
Sebarang cerita dalam ni adalah dari saya sendiri.
Tiada sebarang copycat atau plagiat dari mana-mana cerita lain.
Ikhlas ucapan dari Queen Of Blog Collector (manzarina) perasan jap.
Jadilah Blogger yang Cemerlang Gemilang Terbilang Dijulang. Sekian.