MANZARINA BLOGS
MANZARINA LINKS

WLA BANNER
MY MAGAZINE

MANZARINA TUA

Friday, December 3, 2010

Ayam ada lutut ker?

Antara TELUR dan AYAM... yang mana keluar DULU??? ehek... pehal lak tetiba tanya soklan ni.... haaa... apa-apa pun... cuba korang fikirkan... aku dah puas fikir,berfikir dan memikirkan.. dari dulu sampai sekarang... memang tak dapat jawapan..aku memang tak nak fikir secara serius pun.. takut gak wayar fius aku putus.. naye...



Meh aku citer apa yang aku pikir :-
1. Kalau TELUR keluar dulu... dari mana datangnya telur tu muncul? takkan amik telur ular keluar ayam plak kan...
2. Kalau AYAM keluar dulu... dari mana lak munculnya ayam ni... takkan kucing plak beranak kan seekor ayam yang comel...
Haa!! Lu orang pikirlah sendiri... Ok???
 

 ------------------------Next------------------------------


Aku tanya pasal ayam ni sebab memang ada kene mengena dengan apa yg aku nak ceritakan dalam ni... ini antara adik dengan kakaknya... (aku ngan adik aku ler.. pe lagi...)

pada suatu hari...ahaks.. aku masak lauk ayam...aku pun tak ingat ayam masak apa... sebab aku memang slalu masak sup ataupun sambal ayam...masak punya masak punya masak... akhirnya siap!!! aku pun panggil la adik aku "zamri...meh makan...!!"..
adik aku terus ngadap tak lengah lagi ceduk lauk... memang takde adab betul...!! patutnya bagi la orang tua ambil dulu... ni mesti kat sekolah tak lulus adab neh... ampeh... lepas tu dia tanya.. "akak nak peha ayam ni ke?"..aku dengan malas menjawab..."amiklah..." (sambil ujung mata jenjeling peha ayam tersebut...

Kitaorang pun makanlah sama-sama seperti yang telah dijanjikan...dalam pada aku makan dengan selera dan jayanya... adik aku lak tetiba cakap..."zamri suka bahagian lutut ayam ni.." Gulp~~~ tertelan air liur aku... LUTUT??? aku dengan muka bodoh campo bangang dan benaknya bertanya kat adik aku..."ayam ada lutut ker???" terus aku berhenti suap nasi, sambil belek-belek ayam...aku perhati plak bahagian peha ayam yang adik aku pegang.. tang mana datangnya lutut ayam budak neh?? (fikir dalam hati kepala)... ker budak ni terlebih pendidikan kat sekolah dia? atau masa dulu-dulu aku yang samar-samar dalam mengenali ayam??? Haaa... bila adik aku keluarkan topik mula la fikiran aku meraban-raban...


Aku meneruskan suapan yg kurang speednya dari yang asal sambil kepala menerawang... ape lagi... aku bayangkan orang mencangkung.. dengan ayam mencangkung... kekadang aku pikir... ayam mencangkung ker????haih!! manusia kalau mencangkung,bukan ker lutut dia ke depan???


Ayam lutut dia kat belakang ker??? Adudududuuuuhhhh....

Nak lukis ayam terlukis itik + burung lak... hahahaha


sehabisnya aku makan..adik aku rehat sambil tengok tv.. aku pulak terus on lappy dan chit chat ngan kengkawan aku... ada gak tanya diaorang... "ayam ada lutut tak???" hahaha... Dua hari dua malam aku asik fikirkan lutut ayam jer...

manzarina :ayam ada lutut tak??
anastasia :Erk!!
manzarina :hahaha...
anastasia :rasanya ayam ada lutut
manzarina :bhgn mana lutut dia.. puas aku pikir kan...
anastasia :ada la.. bahagian pangkal peha dia tu
Jack :Nanti aku tanya kwn2 aku jap..
manzarina :ok jack
manzarina :takde la.. adik aku time makan tadi.. dia ckp dia suka makan lutut ayam... tu aku pikir.. ayam ada lutut ker?? wahak2
laaa... ayam bukan ade lutut jer... betis pun ada...
*manzarina gelak guling2...wahkakakaka.. betis xde daging... x seksi langsung!!!!



Sambil chatting.. otak aku masih lagi berfikir..
pertama aku fikirkan manusia a.k.a orang... kalau duduk bersimpuh skali pun... lutut pasti ke depan, ataupun duduk bersila lutut pasti ke tepi... tang mana datang lutut ke belakang?

Taram jer lah lukis ni...

yang kedua aku pikirkan binatang berkaki dua... mereka leh mencangkung ker? ayam mencangkung ke?.. ishh..mana datang.. ada lutut lak tu.. peha adelah...

yang ketiga... aku imagine plak binatang berkaki empat.. mereka2 tu pun leh mencangkung ke? tak penah aku tengok kucing aku mencangkung.. diaorang berak pun berdiri.. paling tak pun boleh duduk mcm ni ha!!..

Nak lukis gambo kuceng... tapi dah rupa hanjeng aku tgk..



cahcat jer kuceng aku neh...

korang bayangkan jer la kalau diaorang ada lutut depan belakang.... tak ker haru hidup..!!

macam cilake!! ini dah rupe kancil pulak...

kalau binatang tidak berkaki jangan di kata lah... mmg takde LUTUT!! sape yg kata ada lutut.. sah senget!!
So, aku pun dengan tekad..azam yang tinggi lagi jitu mencarik maklumat kat tenet.... mentenet dan bertenet-tenet lah aku... pencarian diteruskan...



ok.. jadi ni yang aku jumpa...

korang perhatikan kedua-dua gmbar tersebut...

1 ada pinggul

2 ada lutut

3 ada tumit, dan

4 ada sendi pangkal jari-jari kaki

sama kan??? semua ada...
untuk meyakinkan korang lagi... aku bagi korang tgk struktur tulang dia plak....

tetiba Jack pulak muncul.....

Jack :aku dah tanya diaorang... macam-macam jawapan..
manzarina :oh ye ke? diaorang ckp apa??
Jack :aku bagi 3 soalan kat diaorang...

Jack :soalan 1 : ayam ada lutut tak??
kawan1 :entah... ada kot...
kawan2 :ada laa...
kawan3 :mana pulak... ayam mana ada lutut...

Jack :soalan 2 : ayam boleh mencangkung tak?
kawan1 :hahahaha...boleh la kot..
kawan2 :boleh jer..
kawan3 :tak pernah pulak aku tengok ayam mencangkung... apa ghupa la ayam mencangkung


Jack :Ok2..
Jack :soalan 3 : kalau ayam boleh mencangkung.. kenapa diaorang berak berdiri...
kawan1 :...
kawan2 :Erk!!
kawan3 :no komen..
Jack :hahahha....
manzarina :hahaha... mcm gampang!!

Macam mana pulak dengan binatang empat kaki??? ok tgk contoh gambar kucing ni... aku dah dapat tangkap di mana bahagian lutut beliau... aku bulatkan yer...

Besar Punyaaaa!!! masak sambal pun sodap neh.....


hahaha...rupa-rupanya... makhluk berkaki ada lutut sebenarnya... cuma kita tak perasan atau tak ambil tau sebab di tutupi dengan bulu-bulu binatang tersebut... cerdik gak adik aku... selama 27 tahun aku idop... baru kali ni aku terpikir mengenai lutut ayam... hahaha...
gambar kat bawah ni korang la sendiri nilai mana lutut diaorang....


pew... letih la pulak... makan dulu... tara...!!!


Sementara menunggu aku abis makan kan... apa kata korang tolong aku buat satu benda.....

Cuba korang kira berapa helai tulang yang ada.. submit dengan aku yer... hahahaha
Kire Tawwwww !!! Segera!!!



Lepak Santai
--------------
Pembeli: Dik, telur sekilo berapa?
Penjual: Telur ayam atau telur itik?
Pembeli: Telur ayam.
Penjual: Telur ayam biasa atau ayam kampung?
Pembeli: Ayam biasa.
Penjual: "Yang tempatan atau yang import?
Pembeli: Yang tempatan.
Penjual: Yang tempatannya mahu yang dari Ipoh, Kuala Selangor atau Tampin?
Pembeli: Yang Ipoh lah... (Sambil terlihat kesal).
Penjual: Mahu yang Ipoh Pusat, Barat, Timur, Utara, atau Selatan?
Pembeli: Adik nie jual telur atau nak jalan-jalan?
Penjual: Maaf kak, saya penjual mee rebus kat sebelah. Kebetulan yang jual telur pergi makan. Saya disuruh berbual dulu dengan pembeli sampai dia datang



o_O Sudah!!!!!!

p/s : gambar lukisan yang aku lukis tu main taram jer..... tenyeh jer terus pakai pen...macam taik jerk... hahaha

6 Negative & Positive Comments:

yahaya said...

satu kajian yg menyeluruh.....:)

MANZARINA said...

tak dpt tido tu slagi x dpt jwpm incik yahaya..huhuhu

Seno said...

kalo ko ada lutut kira ayam ada lutut arr akak~~ kan ko ayam~~

MANZARINA said...

ampeh ko adik... kalo aku ayam... ko pun adik ayam... -.-

keri ikhwan said...

siot je... dri awal smpai habis aku baca, gelak je... pasal lutut pn bleh fikir smpai cmtu skali, pergh, mmng otak saintis, bleh amek bdng zoologi nih...
err.. ak x nmpk lukisan kucing pun, anjing bnyakla.. haha

MANZARINA said...

imagine lain..... tapi lukis nya lain...hahahaha.... mmg x jadi....

Blog ni adalah blog peribadi ataupun personal.
Sebarang cerita dalam ni adalah dari saya sendiri.
Tiada sebarang copycat atau plagiat dari mana-mana cerita lain.
Ikhlas ucapan dari Queen Of Blog Collector (manzarina) perasan jap.
Jadilah Blogger yang Cemerlang Gemilang Terbilang Dijulang. Sekian.