MANZARINA BLOGS
MANZARINA LINKS

WLA BANNER
MY MAGAZINE

MANZARINA TUA

Wednesday, December 29, 2010

Belajar Bahasa Rahsia Bersama Manzarina

 Isap Wokok Dulu....

Korang penah dengar tak orang guna bahasa rahsia? Kalau badan beruniform macam polis ataupun askar di panggil code rahsia...hehehe.. bahasa rahsia ni terdiri dari bahasa melayu gak... cuma orang melayu kita ni jer kreatif mengubah-ngubah jadi lain sket sleng dia..

Selalunya lah kan... diaorang guna bahasa ni untuk cakap @ ngumpat tanpa diketahui pihak lain... contohnya
pihak 1 = tau bahasa rahsia
pihak 2 = tak tau bahasa rahsia
pihak 3 = tau bahasa rahsia

Jadi pihak-1 mengumpat bersama pihak-3 pasal pihak-2..pihak-2 tak tau pun apa diaorang tengah cakapkan... ternganga jer la pihak-2 tu... bende ni penah jadi kat diri aku.. puan mak ngan tuan ayah aku pun guna bahasa rahsia..diaorang memang tak bagi aku tau apa yang mereka sedang sembunyikan dari aku..memula memang tak tau... aku ingat diaorang menggunakan bahasa spanyol ker...bahasa korea ker... al-maklum la... aku masa tu kecit dan sungguh shomel lagi...


Dah tu aku pun tanya la... apa bahasa ibu ngan ayah guna nih? pandainyer.... nak blaja gak... puan emak ngan tuan ayah aku pun tersengih la... dia terangkan lebih kurang hal tersebut... dan aku pun belajar dengan jayanya.. sekejap jer nak blaja mende ni...ok meh aku gitau...


puan mak dan tuan ayah aku suka guna Bahasa yang menggunakan CODE = F
contohnya dia nak cakap ayat

"AKU SAKIT PERUT" dia akan jadi begini
"AFAKUFU SAFAKITFIT PEFERUTFUT"  
perghhh panjang giler kan... hahaha

tapi tu la... puan emak ngan tuan ayah aku memang cakap laju macam keretapi berlepas.... kalau orang yang pakai gigi palsu gunakan bahasa ni .kompom tercampak gigi...
kekadang aku tercengang gak dengar diaorang cakap...mengalahkan bahasa tamil... ok begini.. berbalik kepada ayat tadi... macam mana leh jadi panjang perkataan tu.... mari kita sama2 huraikan..


tak susah sebenarnya...AKU SAKIT PERUT <----- dia akan ambil dari sukukata yang korang gunakan.. kalau sukukata tu 1 maka sebutan belakang dia bertambah satu... kalau 2 tambah dua...paham tak? arghhhh tak paham pun angguk jer la.... gasak!

A+fa Ku+fu (AKU)
Sa+fa Kit+fit (SAKIT)
Pe+fe Rut+fut (PERUT)

AfaKufu SafaKitfit PefeRutfut
paham tak? sebutan sama jer...cuma tukar urup awal tu kepada konsonan 'F'
Jadi bila belajar ni... aku pun jadi pandai la skit.... dan aku up to date kan otak aku supaya menggunakan pelbagai huruf konsonan (selain huruf vokal)...jom survey...kita guna ayat lain plak..


"AKU SUKA TIDUR"

   A : Vokal

   B : A-ba Ku-bu | Su-bu Ka-ba | Ti-bi Dur-bur

   C : A-ca Ku-cu | Su-cu Ka-ca | Ti-ci Dur-cur

   D : A-da Ku-du | Su-du Ka-da | Ti-di Dur-dur

   E : Vokal

   F : A-fa Ku-fu | Su-fu Ka-fa | Ti-fi Dur-fur

   G : A-ga Ku-gu | Su-gu Ka-ga | Ti-gi Dur-gur

   H : A-ha Ku-hu | Su-hu Ka-ha | Ti-hi Dur-hur

    I : Vokal

   J : A-ja Ku-ju | Su-ju Ka-ja | Ti-ji Dur-jur

   K : A-ka Ku-ku | Su-ku Ka-ka | Ti-ki Dur-kur

   L : A-la Ku-lu | Su-lu Ka-la | Ti-li Dur-lur

   M : A-ma Ku-mu | Su-mu Ka-ma | Ti-mi Dur-mur

   N : A-na Ku-nu | Su-nu Ka-na | Ti-ni Dur-nur

   O : Vokal

   P : A-pa Ku-pu | Su-pu Ka-pa | Ti-pi Dur-pur

   Q : A-qa Ku-qu | Su-qu Ka-qa | Ti-qi Dur-qur

   R : A-ra Ku-ru | Su-ru Ka-ra | Ti-ri Dur-rur

   S : A-sa Ku-su | Su-su Ka-sa | Ti-si Dur-sur

   T : A-ta Ku-tu | Su-tu Ka-ta | Ti-ti Dur-tur

   U : Vokal

   V : A-va Ku-vu | Su-vu Ka-va | Ti-vi Dur-vur

  W : A-wa Ku-wu | Su-wu Ka-wa | Ti-wi Dur-wur

   X : A-xa Ku-xu | Su-xu Ka-xa | Ti-xi Dur-xur

   Z : A-za Ku-zu | Su-zu Ka-za | Ti-zi Dur-zur


Haaa...!!! Tedia... tapi dalam banyak2 ni paling susah nak sebut uruf Q ngan X... sampai sekarang aku tak pasti bunyi sebenar Q dan X dalam bahasa melayu...ni bahasa rahsia yang pertama.... bila sedara aku balik ke kampung plak... dia pun guna bahasa rahsia jugak... tapi lain pattern... wadepak!!! banyak nau bahasa rahsia mereka neh.. mengalahkan polis dan askar.. bomba guna tak bahasa code rahsia? huhu..


Sepupu aku ni plak pattern dia lain skit... tapi mudah... takde la banyak cabang macam bahasa yang di atas ni... diaorang gunakan suku kata jugak... tapi memang laju giler lah diaorang cakap...masa memula diaorang ajar tu... aku senyum jer... eleh.. senang jer... tetiba diaorang cakap makin lama makin laju... aku berkerut2 kening nak paham diaorang cakap... last2 aku kene gelak.. cilake!


Aku bagi contoh ayat :

"Aku Tidak Suka Mengalah" akan jadi
"Kua Dakti Kasu Lahngame" hahahahahahhaa... paham tak? aiseh.. jap aku pikir camne nak terangkan


Dia bergantung pada suku kata korang...

A  ku = ku  A

Ti  Dak = Dak  Ti

Su  Ka = Ka  Su

Me  Nga  Lah = Lah  Nga  Me


nampak? dia ceraikan suku kata dan menyusun sebutan tu secara ke belakang...


Do Re Mi Fa So La Ti Do = Do Ti La So Fa Mi Re Do




(gini la teacher aku test sorang2 sebelum masuk koir) hahahaha.. dia bagi kita do re mi yg asal... kita kene terbalik kan mengikut tone... tak dapat.. Hulur la punggung anda dengan gewdik2 depan dia..

ok.. aku dah pening campo ngantok ... nak tido.... pew... -.-


6 Negative & Positive Comments:

merahitujambu said...

dulu selalu buat bahasa F ni tau..x pon M..skang cm blur2 jee

MANZARINA said...

@merahitujambu : masa kekecik dulu slalu la gunakan bahasa2 ni...tp kalau skrg ada stuck skit laaa...kite sama gak blur2

Rachel Sutanto Putri said...

Aq dah tw dr temen" q seg bahasa F ee....

sara_44 said...

aku dah pandai ckp bhasa F ni dengan kwn baik aku

danial taiko said...

Afa kufu sufukafa kaufau

danial taiko said...

Afa kufu sufukafa kaufau

Blog ni adalah blog peribadi ataupun personal.
Sebarang cerita dalam ni adalah dari saya sendiri.
Tiada sebarang copycat atau plagiat dari mana-mana cerita lain.
Ikhlas ucapan dari Queen Of Blog Collector (manzarina) perasan jap.
Jadilah Blogger yang Cemerlang Gemilang Terbilang Dijulang. Sekian.